Omringd door Oegandeze mentaliteit - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Sandra Rodenburg - WaarBenJij.nu Omringd door Oegandeze mentaliteit - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Sandra Rodenburg - WaarBenJij.nu

Omringd door Oegandeze mentaliteit

Blijf op de hoogte en volg Sandra

18 Maart 2016 | Oeganda, Kampala

De afgelopen 2 dagen heb ik overdag in het ziekenhuis doorgebracht. Tot nu toe heb ik 14 patiënten kunnen en mogen interviewen, waaronder kinderen. Ook het personeel van de Children Clinic heb ik kunnen interviewen. Vrijdag is namelijk het bezoekuur voor kinderen. Door Changing Diabetes in Children is het mogelijk dat 'kinderen' van 0 tot 25 jaar gratis Diabetes zorg en voorlichting krijgen. Dit is dan ook echt heel goed geregeld, wel in een kamertje van 3 bij 3 meter en ja daar passen echt 12 mensen in.. Ik wist niet dat dat mogelijk was, tot dat ik me erin bevond. De Amerikaanse Neonatologie verpleegkunde waren vandaag voor het laatst en van hun heb ik in die paar dagen veel mogen leren van de neonatologie. Wat een mini mensen zijn dat zeg die babytjes! Mijn pink was hun hele onderarm inclusief hand.
Prachtig om te zien hoe creatief, ruim en out of the box denkend de verpleegkundige hier zijn. Daar kan ik zoveel van leren, ik ben gewend dat al de apparatuur er is. We zeuren over te weinig personeel, regen, kou, werkdruk, te weinig geld en de vluchtelingen. Ik heb hier nog niemand horen zeuren over ook maar iets. Het is 30 graden, ze werken soms 20 dagen achter elkaar voor weinig geld, ze werken met de middelen die ze hebben en niemand klaagt of zeurt. Zeer veel respect voor. Hoe druk of wat ze ook aan het doen zijn, ze helpen me altijd (ja ik ben vaak de weg kwijt) met de weg zoeken of iets anders.
Het dorpje waar ik in verblijf heb ik vandaag weer verkend, hoe verder je loopt hoe armer het word.. Wel mooi om te zien, maar daar ga ik nu nog niet lopen met mijn camera, maar foto's zullen volgen.
Morgen ga ik naar een natuurgebied waar ik de naam van ben vergeten en zondag nog geen idee.
Ik ben woordjes Lugandees aan het leren en een poging tot namen van mensen, ik ken nu 1 naam en dat is Anna.. Tja de rest is ook niet te begrijpen..

  • 18 Maart 2016 - 19:38

    Olfat Rodenburg:

    Mooi Om te lezen Sandra .
    Soms denk ik het de wereld is niet eerlijk verdeeld!
    en bij sommige mensen: hoe veel ze hebben hoe meer ze willen !!!
    Heel veel suc6 daar. Groeten uit Kudel City

  • 18 Maart 2016 - 21:22

    Liona & Anber & Nienke:

    Salam SandraOeganda,

    Wat leuk om wat je te horen! Grappig dat jij tegen dezelfde dingen aanloopt als wij. Straat oversteken duurt veel langer, moeilijke woorden uitspreken en wat een luxe he;)

    Geniet van de gekke dingen daarzo en we zullen aan je denken als we ons douchen met een fles water!

    Ciao vanuit Ethiopië!

  • 18 Maart 2016 - 22:23

    Bert Kitty Borst:

    Wel speciaal om ook jou belevenissen mee te mogen maken op afstand!
    Een hele mooie ervaring voor je, wij vinden het schitterend en kijken er naar uit! Heel veel plezier nog en een dikke kus!!!

  • 19 Maart 2016 - 07:56

    Marilyn:

    Ik geniet van je verslagen. Leuk om daar jou de verschillen tussen hier en daar te leren. Het laat weer eens zien hoe we boffen met alles dat we hebben en hoe het hier geregeld is. Laten we inderdaad maar eens minder zeuren met z'n allen.

  • 27 Maart 2016 - 08:39

    Cathy:

    Sandra what beautiful pics. You truly take me on a journey . I love it.

    It's good to hear that your learning to do without. Here in the west we are truly spoiled and just don't know it.

    Be careful there don't loose your way. If I remember right you were known to take a wrong turn here and there in holland and had to call your dad, Lol.

    Keep up the good work.

    Kate

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Kampala

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Juni 2016

Queen Elizabeth en Murchison Falls

07 Juni 2016

Jinja, Tororo, Sipi en Gulu

27 Mei 2016

Van flauwvallen tot HIV

20 Mei 2016

Nankya

12 Mei 2016

Nieuwe dingen leren.
Sandra

Actief sinds 06 Maart 2016
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 8579

Voorgaande reizen:

06 Maart 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

26 September 2016 - 23 December 2016

Australië en Nieuw-Zeeland

14 Maart 2016 - 17 Juni 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: