Operaties - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Sandra Rodenburg - WaarBenJij.nu Operaties - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Sandra Rodenburg - WaarBenJij.nu

Operaties

Blijf op de hoogte en volg Sandra

25 Maart 2016 | Oeganda, Kampala

Deze week op maandag 12 interviews kunnen houden met volwassenen tijdens de Diabetes kliniek uren. Deze zijn elke maandag. Dat schiet dus lekker op.

Dinsdag, woensdag en donderdag ben ik op de operatiekamers mee gaan kijken. Zeer interessant! De volgende operaties heb ik de afgelopen dagen gezien:
-2x een keizersnee, waarbij er bij eentje de verdoving het niet goed genoeg deed, want ze hadden niet helemaal raak geprikt.... Tenenkrommend om te zien, maar de baby was gezond (zover ik kan beoordelen) en daarna werd de moeder onder algehele narcose gebracht.
-Een blinde darm verwijderd (ze gebruiken geen laparotomie tot nu toe)
-Een verbrijzelde voet na een motor ongeluk die hij echt met heel veel kunde en kennis weer als voet in elkaar heeft gezet. Zeer knap wat deze man verricht met operaties!!
-Afstervend bot weggehaald en vervangen door gips..
-Een te vroeg geboren kindje geintubeerd zien worden. Kon helaas de rest niet zien, (ze had een vernauwing in de darm dus dat stukje moest verwijderd worden) want ik wilde voor het donker thuis zijn.
-Met een endoscopie een biopt uit de maag. (zelfde apparatuur als in NL)
-Biopt uit de baarmoederhals vanwege verdenking kanker. Deze vrouw was toen ze jong was genitaal gemutileerd. Graad 4, dit betekend dat alles van clitoris, schaamlippen, en alles ertussen word weggesneden en dichtgenaaid. (mocht geen vieze foto's van Sjoerd posten dus helaas..)
-Besnijdenis van een jongetje, hiervan heb je dus ook 4 vormen van besnijdenis. Dit is alleen geen verminking.
-Wild vlees naast een teentje weggesneden.
-Een vaginareconstructie na niet goed genezen na een bevalling.
-Een gezwel uit een bal weggehaald.
-3x Prostaat biopt.
-De maag naar de borstholte verplaatsen en dan een groot deel van de slokdarm verwijderd ivm kanker en toen de maag weer met de slokdarm verbonden. De maag bleef dus achter in de borstholte. (duurde 7 uur totaal).
-Tumor ter grootte van een handbal! die aan de baarmoederhals vast zat gegroeid verwijderd. (ik heb een foto)
-6 tumoren uit de baarmoeder verwijderd, samen nog groter dan een handbal. (ik heb een foto)
-Een enorm opgezette balzak leeggehaald met alles wat daarin zat...

Genoeg dus mogen zien en leren deze dagen! Ontzettend interessant, maar vooral vaak ook verbluffend. Wat de chirurgen hier voor werk verrichten, vind ik oprecht heel knap. De hygiëne is dan weer wat minder.. iedereen loopt in en uit, de vloer word met water en wat zeep gesopt. Er hangen spinnenwebben aan het plafond. De operatietafel word met een goedje alleen even schoongeveegd. Maar de mensen kunnen hier denk ook wel meer hebben door hun goede weerstand, dat is dan weer het voordeel. Ze hebben hier trouwens geen verkoever en recovery. Dat gebeurt op de gang naast de operatiezalen. De stagiaires houden dit in de gaten.. Maar tot nu toe is dat allemaal goed gegaan.

Gisteravond met een man van 75 (John) die heel de wereld over reist om ziekenhuizen te bouwen en zijn chauffeur uit eten geweest. Was erg leuk. Vandaag ga ik met hun, een non en haar kinderen naar de Nijl dacht ik. Dus even geen ziekenhuis vandaag, zal toch rustig zijn ivm Pasen. (Ja mijn geheugen is sinds gisteren weer opgefrist wat er ook al weer wanneer gebeurt met Jezus.)

Foto's van het ziekenhuis en operatiegebouw volgen aankomende week. (indien ik toestemming krijg)

• 27 Maart 2016 - 08:56

Kate:

Top Sandra

I think we are getting to clean in the west and have absolutely no protection against infections.

Hellas when you do see and infection from an operation it's usually pretty bad. I hope they have enough to antibiotics .

Will have to get your email address from your mom. Then I will keep you up on the news from holland. You know the weather and things. Lol

Be safe

Kate

• 27 Maart 2016 - 12:53

Jacqueline:

Superleuk om jouw belevingen te volgen Sandra!
    Veel plezier!